Programma

Programma van HotelTech 2019

HotelTech is hét jaarcongres voor hotelmanagement. HotelTech gaat over het verenigen van gastvrijheid, techniek, duurzaamheid en winstgevendheid. Het blijft een ‘mensenvak’, maar tegelijkertijd is het ook een business die leunt op zwarte cijfers. Het congresprogramma is daarom veelomvattend: het biedt niet alleen inhoudelijke informatie, maar laat u ook nadenken over uzelf, de (eisen van) de moderne reiziger en uw eigen werkwijze.

Het thema van dit jaar is Hoe future-proof is uw hotel? Duurzaam ondernemen heeft de toekomst.

Dagvoorzitter en opening

Jeroen Smit, dagvoorzitter HotelTech 2019

Jeroen Smit

10.30 - 11.10 uur

Opening

Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en 'De Prooi: Blinde trots breekt ABN Amro'. U kent hem wellicht als presentator van het televisieprogramma EZ (Economische Zaken) bij de VARA.

Als dagvoorzitter van HotelTech 2019 praat Jeroen het congres op doortastende en professionele wijze aan elkaar.

 

Keynotes

Edgar Keehnen is ongetwijfeld één van de opvallendste keynote sprekers van HotelTech. Waar reclamemakers en marketingmanagers zich langere tijd ‘en masse’ lieten verleiden om de jongere generaties te targeten, richt Edgar zijn pijlen juist op de 50-plus markt. Dit is immers het grootste marktsegment ooit! Edgar vertelt u tijdens HotelTech over de groei van die markt (in omzet en aantal klanten), over de segmentatie van de markt in klantprofielen en presenteert strategieën waarmee u gebruik kunt maken van de aanwezige kansen. Keehnen is auteur van verschillende boeken over de 50-plus markt en was marketingdirecteur bij organisaties als American Express, OHRA en TeleMedia.

PLENAIRE ZAAL

 

Annemarie van Gaal is ondernemer en investeerder. Haar ondernemerscarrière begon in de negentiger jaren in Rusland, waar ze de grootste onafhankelijke uitgeverij van Rusland opzette. In 2000 verkocht ze haar bedrijf en verhuisde ze terug naar Nederland waar ze sindsdien een aantal andere bedrijven heeft opgezet en geleid. Daarnaast is ze bekend van haar werkzaamheden voor de tv en in het dagelijks leven ook actief als spreker. Ze spreekt tijdens HotelTech op gepassioneerde wijze over ondernemerschap. En dan vooral over de veranderende omgeving, samenleven en hoe de hotelwereld daarop kan inspelen.

PLENAIRE ZAAL

 

De Collegezaal

Jean-Pierre van der Rest is hoogleraar Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Leiden. In dit college gaat hij dieper in op hoe prijspromotie het online aankoopgedrag van consumenten beïnvloedt. De visuele kenmerken van de website, maar ook de getallen kunnen psychologische effecten hebben en spelen daarmee een rol in het aankoopgedrag. Aangezien het gros van de aankopen in de hotelwereld via ‘online’ kanalen verloopt, en voor wie via de eigen kanalen de conversie wil verhogen, is dit college van grote waarde. Jean-Pierre maakt door middel van voorbeelden duidelijk wat de ‘do’s & don’ts’ zijn voor uw online kanalen.

 

COLLEGEZAAL 26

 

Het is vaak lang geleden dat de kernwaarden van een onderneming werden gekozen en beschreven. Hoe gaan we daarmee om? Liggen deze teksten goed opgeborgen in een bureaula, of werkt u er nog iedere dag mee? Zijn uw kernwaarden nog steeds actueel en hoe zet u deze om naar de dag van vandaag? Zorg dat uw technische, tactische en emotionele USP’s actueel zijn, duidelijk zijn en door iedereen in uw onderneming geleefd worden.

Verras en inspireer, ’shortcuts’ werken niet!

Ed brengt u in 45 minuten dichter bij het DNA van uw hotel. Dé kern van uw onderneming. Hoe u de huidige communities kunt inspireren en activeren zodat u de status ’uniek zijn’ niet alleen communiceert maar ook bent!

COLLEGEZAAL 27

PowerTalks

PowerTalks zijn korte inspirerende en motiverende sessies die parallel worden gehouden en waarin u informatie en tips krijgt.

Is uw hotel future-proof?! In een wereld waarin alles niet duurzaam genoeg kan zijn en er in binnen- en buitenland voortdurend gesproken wordt over de Sustainable Development Goals (SDG’s) probeert Pim van het Reve als jonge pionier van duurzaamheid ondernemers de noodzaak van duurzaam ondernemen mee te geven. Na uitgebreid onderzoek te hebben gedaan naar duurzaamheid binnen de hotellerie blijft deze trend hem nog steeds dagelijks boeien en adviseert hij bedrijven bij hun duurzaamheidsvraagstukken. Het woord ‘duurzaam’ wordt erg vaak door bedrijven gebruikt, maar wat is duurzaam ondernemen nou eigenlijk? Met zijn ‘Journey to Sustainability’ vertelt hij op geheel eigen wijze hoe hij in de wereld van duurzaam ondernemen terechtkwam en zoomt hij in op aspecten die belangrijk zijn bij het verduurzamen van een organisatie. Hoe kunt u er als hotelier voor zorgen dat duurzaamheid een onderdeel is van uw businessplan? En wat is er eigenlijk voor een verband tussen Sustainability en Smartility? Kortom: waar liggen de risico’s en waar liggen de kansen als het gaat om een duurzame toekomst in de hotellerie.

ZAAL 23

 

In zijn PowerTalk spreekt André Wiringa over ‘Reverse Thinking’. Alles begint bij blije en goede medewerkers, zeker wanneer u van uw klant een gast wilt maken. De focus van André ligt op het ‘transformeren van business naar belevingen die je bij blijven…’

Reverse Thinking & Engineering is meer dan een filosofie, maar ook een bewezen aanpak. Positieve emoties zijn de belangrijkste valuta in de huidige beleveniseconomie, dus als u wilt verdienen, dan moet u een absolute topbeleving bieden. Wiringa deelt ook een aantal praktijkvoorbeelden – o.a. van winnende hotelmerken waarmee hij samenwerkte– en leidt u op weg naar betere prestaties van uw hotel en het creëren van een ‘fanbase’ in plaats van een klantenbestand.

ZAAL 30

 

De privacy van gasten blijft een onverminderd actueel onderwerp. Sinds 25 mei 2018 is de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) van toepassing. Meer dan 15.000 mensen dienden in de eerste zes maanden van dit jaar een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Inmiddels lopen diverse onderzoeken en zijn de eerste boetes uitgedeeld, ook in de hotelbranche. Heeft u scherp waar uw organisatie mogelijk compliance risico’s loopt? Mag u voorkeuren van uw gasten registreren en mag u persoonsgegevens ontvangen van een boekingsplatform? Welke regels gelden voor het maken van een kopie van een ID-bewijs? Hoe lang mag of moet u persoonsgegevens bewaren? Bent u voorbereid op datalekken? En hoe zit het ook alweer met cookies en tracking technologieën op uw website? In een half uur bent u bijgepraat over relevante AVG-kwesties voor uw hotel.

 

ZAAL 18

 

Interviews

Jeroen Smit interviewt aansprekende personen uit de hotellerie.

Maya Meijer

Dagvoorzitter Jeroen Smit interviewt Maya Meijer. Maya Meijer-Bergman is ruim 14 jaar directeur van het Promenade Hotel Den Haag geweest. In juni 2017 heeft zij samen met het familiebedrijf MeijerBergman Erfgoed (waarvan zij DGA en directeur Creative Office is), Paleis Soestdijk gekocht van het Rijksvastgoed. Daar ging een uitgebreide voorselectie aan vooraf. Daarnaast heeft de MeyerBregman Erfgoed Groep in Maarssen Buitenplaats Doornburgh verworven en zijn er de plannen om er een ontmoetingsplaats voor Kunst en Wetenschap van te maken.

PLENAIRE ZAAL

 

Rogier Braakman

Dagvoorzitter Jeroen Smit interviewt Rogier Braakman tijdens de aankomende editie. Niet zonder reden, want Braakman (die vorig jaar bij IHMG vertrok) de grondlegger van Sandton Hotels en het daarbij nieuw vormgegeven Pillows Hotels. Met het laatste merk zette hij vol in op het belang van techniek en IT die ten dienste moest staan van de medewerkers in de hotels, zodat zij zich alleen nog maar met service aan de gasten hoefden bezig te houden. Rogier is zich na zijn vertrek bij IHMG meer gaan focussen op internet- en IT-bedrijven en deelt met die nieuwe ervaringen – gekoppeld aan zijn leermomenten binnen zijn loopbaan binnen de hotellerie – zijn visie op de toekomst van de hotellerie. 

PLENAIRE ZAAL

 

Dutch Cuisine Dinner

HotelTech staat inmiddels bekend om de uitgebreide lunch en de goed verzorgde borrel. Hier voegen we dit jaar nog een culinair programma-onderdeel aan toe: het Dutch Cuisine Dinner!

Wat, waar en hoe?

Om 17.15 start de borrel, waarna we om 17.45 het Dutch Cuisine Dinner uitserveren. Uiteraard kosteloos. Wij hopen op een gezellige opkomst. Mocht u tot de doelgroep behoren: ook aan de vegetariërs is gedacht.

Voor de culinair onderlegde puristen onder ons; het ‘Dutch Cuisine-principe’ werkt volgens de welbekende 80/20-verdeling. We presenteren je traditionele Hollandse najaarsgerechten, met een enkel uitstapje hier en daar. De maand november leent zich doorgaans goed voor deze stevige kost, alhoewel de weergoden hun voorspelbaarheid wat hebben laten varen de laatste jaren.